Wat is technische schuld?
Snelle korte termijn oplossingen, die later aanvullende werkzaamheden nodig hebben om te corrigeren. Software as a Service (SaaS)1 toepassingen zijn het bekendste voorbeeld hiervan; snelle en “handige” tools die meestal maar een enkel kunstje beperkt kunnen uitvoeren. In de meest problematische gevallen zijn SaaS toepassingen afhankelijk van de werking van andere SaaS toepassingen.
Bouwen alleen systemen schuld op?
Ook gebruikers van systemen kunnen technische schuld opbouwen op meerdere manieren. Meestal is dit een onbedoeld gevolg van beperkte kennis, waardoor mensen met de beste bedoelingen handelen en niet opmerken dat het een anker vormt voor het bedrijf.
Enkele voorbeelden van gebruiker opgebouwde schuld:
- Automatische processen onderbreken met een handmatige handeling
- Software buiten bedoelde functie gebruiken
- Informatie fragmenteren over diverse platformen
- In documenten in plaats van databases2 werken
De impact
Het grootste risico wat een bedrijf loopt met hoge technische schuld, is uitval van werking. Als er een probleem ergens in de (lange) ketting van “snelle oplossingen” plaatsvind, is het gedegen repareren daarvan vrijwel onmogelijk.
Een storing… Wat nu?
De eerste reactie is meestal “repareer de ketting”, maar dit is niet altijd een logische handeling om te doen. Als de verstoring een voorspelbaar gevolg is van de hoeveelheid technische schuld, zal het eenmalig repareren geen uitkomst bieden. De werking kan hersteld worden, maar de problemen blijven.
Een bedrijf kan er dan beter voor kiezen om een iets langere storing periode op te vangen met spoedherstel en een gedegen permanente oplossing te zoeken voor de lange termijn. In deze situatie is het raadzaam om contact op te nemen met een partij die hiermee ervaring heeft.
Heb je nu storing?
Is er uitval van jouw website of ander belangrijk digitaal onderdeel van jouw bedrijf?
In veel gevallen kunnen wij een basis werking herstellen binnen 24 uur. Zoals het activeren van een tijdelijke pagina bij uitval van de website of schrijven met data herstellen.
Traagheid
De flexibiliteit van het bedrijf ondervind ook nadelen, ook zonder storing. Zo kan het lastiger zijn om te op- of afschalen met medewerkers, nieuwe technologieën toe te passen of inspelen op veranderingen binnen de branche. Als de techniek langzamer ontwikkeld of toegepast wordt dan het bedrijf wil groeien, ontstaan er bottlenecks die het hele groeiproces remmen.
Websites zijn in het bijzonder onderhevig aan deze problematiek. Een template wat te rigide is om mee te evolueren met trends op het web, koppelingen met opkomende Social Media die niet gemaakt kunnen worden of andere uitbreiding van functie. Zodoende kan je als bedrijf uitsluitend nog trends volgen, maar niet bepalen.
Onzekerheid over toekomst
De systemen die je toepast in je bedrijf, zijn leidend voor de digitale zekerheid van de toekomst. Veel ondernemers beseffen niet wat de impact is hiervan totdat het te laat is. In geen bepaalde volgorde, zijn dit de situaties die regelmatig voorkomen:
- Maker van software stopt met ondersteuning
- Maker van software is overgenomen door een andere partij; waardoor voorwaarden, prijzen en zelfs functie veranderen
- Update van pakket A zorgt dat pakket B niet langer werkt
- Geen overzicht overheadkosten
Hoe los je technische schuld af?
Net zoals met een reguliere schuld, is technische schuld af te lossen. Dit betekend dat je moet inlopen op problematiek, zoals het aantal handmatige handelingen verminderen. Ook is het belangrijk om het aantal systemen te reduceren, vooral als er een overlap in functie is tussen systemen.
Kaf en koren scheiden
Welk systeem is het meest kritiek om te vervangen? De motivatie kan hiervoor technische werking zijn of overhead kosten. Wij raden altijd aan om technische problemen aan te pakken voor de fiscale, dit omdat een (verdere) verstoring aanzienlijke schade kan toebrengen aan het bedrijf. Bij veel bedrijven is de website het meest belangrijk, omdat dit de primaire aanvoer van klantwerving is.
Gebruik OpenSource Software
De nadelen die SaaS kent, zijn niet aanwezig bij OpenSource Software[^5]. Omdat de code vrijuit te lezen en veranderen is, kan elk onderlegd persoon een aanpassing maken voor jouw specifieke doeleinden. Ook ben je vrijer in de keuze van onderhoudspartner.
Als voorbeeld leveren wij relatiebeheersystemen op basis van het EspoCRM pakket. Je kan de installatie en support via StartIT laten verlopen, maar je kan altijd zo overschakelen naar de support en hosting van EspoCRM zelf.
Sparren zonder fratsen?
Dat kan uiteraard, ons advies is vrijblijvend. Samen kunnen we doornemen waar jouw bedrijf nu technisch staat en wat een logische route is.
Software as a Service - op Wikipedia ↩︎